Saunagus DM
Danmarks Mesterskab i Showgus, Teams Showgus og Klassisk Saunagus
Praktisk information til DM i Saunagus
1. Formål og generelle betingelser
Dette regelsæt beskriver de generelle regler og retningslinjer for afvikling af DM i Saunagus.
1.0. Formål
Formålet med afvikling af Danmarksmesterskabet i ”saunagus” er:
• At forbedre niveauet i udførelsen af saunagus.
• At udvikle og inspirere “gusmestrene” i Danmark.
• At give wellness-gæsterne en god velværeoplevelse.
• At udvælge deltagere til eventuelle NM, EM og VM-konkurrencer.
1.1. Geografisk placering af DM
DM i saunagus afvikles i Øst- eller Vestdanmark.
Østdanmark omfatter Sjælland, Lolland, Falster, Bornholm samt omliggende øer, Vestdanmark omfatter Fyn, Jylland samt omliggende øer.
DM i saunagus afvikles normalt over en weekend (fredag, lørdag og søndag) i god tid inden eventuelle NM, EM og/eller VM-konkurrencer. Starttidspunktet bør tage hensyn til rejsetiden fra den anden ende af landet, og afslutningstidspunktet skal afhænge af, hvor mange tilmeldte der er plads til, og under hensyntagen til deltagernes hjemrejse. Hvis omstændighederne taler for det, kan konkurrencen strække sig over 2-3 dage. DM bør så vidt muligt afvikles i foråret.
1.2. Arbejdsgruppen og dens ansvar ved DM i saunagus.
Det Danske Saunaselskab har ansvaret for afviklingen af DM i saunagus og udvælger en arbejdsgruppe, som skal organisere arrangementet i løbet af året og op til DM.
Medlemmerne i arbejdsgruppen kan til enhver tid uddelegere opgaver til andre personer, således at ansvaret for planlægningen ikke kun ligger hos arbejdsgruppen. Personer i arbejdsgruppen kan fortsætte i deres rolle på ubestemt tid, hvis både Det Danske Saunaselskab og personen accepterer det.
Arbejdsgruppen har bl.a. ansvaret for at sikre, at alle regler overholdes i hele forløbet før, under og efter afviklingen af saunagus DM. Det inkluderer at kommunikere klart og tydeligt med badeanlæggene om indbydelser og krav, at samle dommerne og sikre en retfærdig konkurrence, og at sørge for en attraktiv og problemfri afvikling af arrangementet.
1.3. Dommerpanelet
Listen over faste dommere og tilforordnede dommere i h.t. pkt. 2.1 administreres af Det Danske Saunaselskab, og kan rekvireres der fra.
1.4. Standardinvitation med tillægsregler til hvert års Saunagus DM.
Der findes en standardformular, som bruges hvert år til afvikling af DM i saunagus. I indbydelsen til DM skal der henvises til disse standardiserede regler, retningslinjer og bedømmelseskriterier. Hvis der er specielle forhold knyttet til det afviklende badeanlæg eller de valgte konkurrencesaunaer, som ikke er omfattet af standardreglerne og -retningslinjerne, kan der tillægsregler, der indeholder disse.
Der kan konkurreres i tre klasser:
• Klassisk saunagus.
• Show saunagus.
• Team saunagus (udføres som show saunagus).
Der kan til enhver tid komme forslag, der kan ændre eller forbedre afviklingen af Saunagus DM, og ændringer vedtages af arbejdsgruppen.
Når der udsendes en indbydelse til Saunagus DM hvert år, skal den indeholde en note om, at badeanlæg, der har interesse i at afvikle næste års Saunagus DM, kan ansøge om det. Ansøgninger om værtskab skal indsendes til den ansvarlige i DM arbejdsgruppen.
2. Bedømmelse
2.1. Dommerudvalg og ansvar ved saunagus DM
Der udvælges et passende antal faste dommere, der registreres i Det Danske Saunaselskab. Op til hvert Saunagus DM kan de faste dommere foreslå yderligere dommere, der er nødvendige i forhold til antallet af tilmeldinger. Emnerne tilsendes alle faste dommere, så de kan gøre indsigelser ved eventuel inhabilitet eller inkompetence.
De udpegede dommere skal have relation og kendskab til udførelse af saunagus, både den klassiske og showgus. Det Danske Saunaselskab har kompetence til selv at erstatte afgåede dommere med nye. Desuden kan Det Danske Saunaselskab beslutte en udskiftning, hvis en dommer ikke længere viser den nødvendige interesse, habilitet eller melder fra.
Hvis dommerpanelet ikke umiddelbart har nye emner, sendes der en invitation til badeanlæg, hvor der dagligt udføres gus. Sekretariatet udvælger derefter den eller de personer, man mener, kan udføre opgaven i henhold til formålet. Listen over faste dommere administreres af Det Danske Saunaselskab.
Dommerne modtager ikke honorar, men forplejning (og evt. overnatning) under hele Saunagus DM arrangementet er på arrangørernes bekostning.
Ansvar for dommerpanelet ligger hos Det Danske Saunaselskab, som skal sørge for en fair og professionel bedømmelse af deltagerne. Dommerpanelet skal overholde bedømmelseskriterierne, som er fastsat af Det Danske Saunaselskab, og træffe afgørelse om vinderne i hver klasse.
2.2. Bedømmelse og stemmeafgivelse ved saunagus DM
Det Danske Saunaselskab er ansvarlig for at udarbejde et pointsystem, til brug ved afvikling af saunagus DM
Til hver saunagus DM udpeges på forhånd mindst tre dommere, til hver kategori og i show single/team bruges internationale dommere. Der afsættes plads til dommerne i saunaen til hver gus.
Dommerpanelet må kun give point til de deltagere, som dommeren er udpeget til at dømme som officiel dommer. Det tilstræbes, at dommerne er så uvildige som muligt, og en dommer må ikke dømme deltagere fra eget badeanlæg, hvis dette kan undgås. Internationale dommere deltager kun i pointafgivningen og kan rådgive om denne samt beregningen, men de må ikke have indflydelse på arrangementets afvikling i øvrigt.
Der bør så vidt muligt benyttes de samme dommere (team) i hver kategori, så gusmestrene har det samme grundlag for bedømmelse. En af dommerne til den enkelte gus sørger for at få afleveret alle afgivet point til beregningen, til den ansvarlige fra Det Danske Saunaselskab, som derefter beregner det endelige resultat. En af dommerne skal tjekke, om der anvendes æteriske olier i henhold til pkt. 3.4.
Dommerne giver feedback til hver deltager,som indholder hvilke kriterier, der ligger til grund for den enkelte bedømmelse, efter endt votering blandt de medvirkende dommere. Dette kan bruges som hjælp til afgørelse af eventuelle protester.
2.3. Bedømmelseskriterier og stemmesedler
Det er vigtigt, at alle dommere får information om betydningen af pointene, der er opdelt i 5/6/7 kategorier med en skala fra 1 – 10.
Disse kategorier omfatter følgende:
• Professionalitet/Faglighed/Helhedsindtryk
• Fugtighed/stigning i varmefornemmelse
• Vifteteknik
• Dufte
• Tema/fortælling
• Show elementer/følelser, (kun ved showgus)
• Teamwork (kun ved team gus)
Ved pointgivningen anvendes en skala fra 1-10, hvor bedst er 10 og dårligst er 1, og der kan ikke gives 0.
Det Danske Saunaselskab eller arrangøren skal på forhånd udarbejde et pointsystem til brug ved hver saunagus med plads til at angive gusmestres navne, tidspunkt for gusens start og gusens tema.
Dommerne har mulighed for at give point med decimaler. Det er vigtigt, at alle deltagere og dommere får tilstrækkelig information om bedømmelseskriterierne og pointsystemet før afviklingen af DM i saunagus.
2.4. Gyldighed af stemme afgivelse
For at stemme afgivelsen skal være gyldig, er det en forudsætning, at der er afgivet point i alle 5/6/7 kategorier, som er angivet i pointsystemmet. Hvis der mangler point i én eller flere kategorier, er den ugyldig, og dommerne skal gøres opmærksomme på dette.
2.5. Pointberegning og placering.
Dommernes stemmer vægtes med 100%, og det afgøre det endelige resultat
Højeste og laveste pointtal kan trækkes ud af de afgivne point. Hvis der er flere højeste eller laveste pointtal, trækkes kun et ud.
Gennemsnittet af de øvrige afgivne point lægges sammen og multipliceres med 10 for at sikre sammenlignelighed med internationale pointsystemer. Deltageren med flest samlede point vinder, mens deltageren med næst flest point bliver nr. 2, og så videre.
I tilfælde af pointlighed placeres deltageren med flest 10 taller først, og hvis der stadig er lighed, placeres deltageren med flest 9 taller osv. ned til 5. Hvis der stadig er lighed, afgøres placeringen ved lodtrækning.
3. Regler for konkurrence gus
3.1. Billetter og pladser til gæster og gusmestre
Det Danske Saunaselskab vurderer hvor mange billetter der kan sælges til gæsterne.
Det afhænger af, hvor mange og hvor store saunaer anlægget disponerer over, samt hvad der er af plads til bespisning samt opholdsareal i øvrigt for gæsterne.
Til hver saunagus afsættes et passende antal pladser til gusmestrene afhængigt af saunaens kapacitet. Det skal sikres, at hvis der er gusmesterpladser at disse fordeles på en fair måde med et billetsystem/klippekort el.lign.
Hvis flere gusmestre ønsker at overvære en gus, må de stille sig i chancekøen. Udnyttes de afmærkede pladser ikke, overgår de til gæsterne i chancekøen.
Der afsættes 1 plads til gusmesterens assistent, som ikke må hjælpe under selve gusen, kun holde øje med, at gusmesteren har de rette arbejdsbetingelser under udførelsen af gusen. Disse pladser må ikke overdrages til andre.
3.1.a. Adgangsgivende midler og køsystem
For at sikre at alle betalende gæster får det antal gus, de har betalt for, og for at sikre en så retfærdig bedømmelse som muligt, skal betalende kunder kunne vælge billetter til et fast antal gus fordelt på Klassisk, Showgus og Teamgus efter en ”nøgle” fastsat af Det Danske Saunaselskab.
Tidtageren ved indgangen til saunaen modtager billetter, der svarer til gusen, når en gæst går ind i saunaen. Gæsterne kan til enhver tid stille sig i chancekøen. Såfremt der er plads, når de, der har ”betalt” med en billet, er inde i saunaen, kan gæster i chancekøen komme ind, i det omfang der er plads.
Dommerne er ansvarlige for, at saunaen ikke bliver overfyldt, så sikkerheden er i orden. Billetterne kan erstattes af andre adgangsgivende midler, så som armbånd, ”brikker”, ”poletter” el.lign.
3.2. Tidtagerens ansvar og opgaver
Til hver saunagus udpeger Det Danske Saunaselskab tidtagere, som har ansvaret for at styre antallet af gæster i saunaen og sikre overholdelse af regler for sikkerhed og hygiejne.
Tidtageren sørger for, at de markerede pladser til dommerne, gusmestrene og hjælperne er frie, og at gæsterne lukkes ind i saunaen, når gusmesteren er klar.
Inden gusens start annoncerer tidtageren de obligatoriske regler for sikkerhed og hygiejne, herunder at det er påkrævet at sidde på et håndklæde, undgå badesko og skylle af før brug af bassiner.
Tidtageren har ansvaret for, at de afsatte tidspunkter til start og slut på hver gus overholdes nøje. Ved klassisk saunagus banker tidtageren tydeligt på døren, når der er gået 11 minutter, men gusen må gerne afsluttes før tidsfristens udløb.
Når gusen afsluttes, udleverer tidtageren stemmesedler til dommerne og de gæster, der har fået udleveret en blyant, og sikrer at antallet af gæster i saunaen ikke overstiger det aftalte maksimum.
3.3. Tidtagning og tidsgrænser for saunagus og pauser.
Klassisk = maks. 12 minutter, min. 10 min. Showgus/teamgus = maks. 14 minutter, min. 10 min.
Ved klassisk saunagus giver tidtageren signal efter 11 min. ved tydelig bankning på døren. En evt. overskridelse af tid vil blive modregnet i point for gusmesterens professionalisme.
Ved show saunagus (inkl. team saunagus) overlades det til gusmesteren selv at holde styr på tiden, ved overskridelse af maks. tiden med mere end 2 min. diskvalificeres gusmesteren/gusmestrene.
Udlevering af mad, drikke og rekvisitter til gæsterne skal ske uden for saunaen og inden for den afgrænsede tid. Tidtagningen starter, når udleveringen af effekter starter eller når døren til saunaen lukkes efter, at gusmesteren er kommet ind. Tidtagningen slutter, når gusmesteren åbner døren igen.
Der skal være mindst 5 minutter til udluftning med åben dør og derefter mindst 10 minutter til genopvarmning mellem hver gus. Der skal i alt være mindst 15 minutters pause mellem hver gus. Pauseperioden kan øges efter behov ud fra badeanlæggets skøn og skal i så fald annonceres i tillægsreglerne.
3.4. Regler og krav for Klassisk Saunagus og Single/Team Showgus.
Klassisk saunagus
I klassisk saunagus må der bruges vand og knust is samt æteriske olier og håndklæder el.lign.
Udklædning, sang, musik og lyseffekter og lign. er ikke tilladt.
Det er udelukkende duft, fugt, varme og fortælling, samt viftning med brug af håndklæder der bedømmes.
Uddeling i saunaen
Der må i klassisk IKKE uddeles noget til gæsterne, hverken is, væske, blomsterkranse eller andet før, efter eller under gusen.
Svingteknik
Gusmester skal som minimum kunne demonstrere tre 2-håndssving og et 1-håndssving. Ellers må man benytte alle sving, formålet skal dog være at flytte varme og luft. Point tildeles primært efter formålet at flytte varme/luft.
Dog accepteres, i henhold til traditionelle finske normer, at der må benyttes saunakvaste. Fugtige og våde håndklæder tillades.
Hjælper
Der må maks. være 1 hjælper under forberedelse/oprydning ved klassisk gus.
Påklædning
Gusmesteren må kun være iført badedragt/badebukser, T-shirt, badeshorts og lign. der ikke bærer præg af udklædning. Dog accepteres ”uniform” fra gusmesterens badeanlæg.
Kilt tillades også, dog må kønsdele ikke være synlige (der skal f.eks. bæres badetøj inden under)
Single/Team Showgus
I show/team-saunagus, er det op til fantasien at gennemføre en spændende og behagelig gus.
Regler
Så længe at et Saunagus DM er kvalificerende til et Aufguss-WM, så vil de internationale regler blive fulgt.
Derfor vil der henvises til de enhver tid gældende regler fra Aufguss-WM i disse kategorier. (disse kan findes her: https://aufguss-wm.com/regulations/)
Arrangøren eller DM-Sekretariatet vil kunne levere de nyeste regelsæt til gusmesteren eller henvise til et sted hvor disse kan rekvireres, hvis dette ønskes.
Åben ild
Åben ild er tilladt hvis værtsanlægget tillader dette.
Teamgus deltagelse
Team gus er show gus med 2-3 gusmestre. Dog kan badeanlægget begrænse til 2 gusmestre i tillægsreglerne, hvis saunaens dimensioner ikke giver plads til en 3. gusmester.
Hjælpere
Der må maks. være 2 hjælpere til forberedelse/afrydning før og efter en show-saunagus.
Disse får kun plads i saunaen under showet, hvis antallet af pladser i sauna tillader det. Gusmestrene skal udføre gusen uden hjælp fra andre.
Generelt
Der er umiddelbart ikke noget som IKKE er tilladt, bortset fra gusmidler der kan give skadelige dampe samt rekvisitter, der skønnes farlige for gusmester/gæster.
Fælles for alle gusklasser
Vand og knust is
Det er gusmesterens ansvar at vurdere mængden af vand og knust is, der anvendes. Overforbrug vil blive modregnet i pointbedømmelsen. Arrangøren kan fastsætte begrænsninger på mængden af vand, is og lignende i indbydelsen eller tillægsreglerne.
Dufte
I Single/Team Showgus følges de internationalske regler, hvor det er det tilladt at der må bruges urter og røgelse.
Olier og dufte
Der må kun anvendes æteriske olier i ren flydende form, og det er ikke tilladt at bruge olier, der er fortyndet med nogen form for emulgator eller krystaller. Gusmesteren skal kunne fremvise dokumentation for oliernes renhed, f.eks. i form af en flaskeetiket eller lignende. Der må ikke bruges materialer eller olier/dufte, der forårsager, at saunaen ikke kan stå klar og næsten lugtfri til næste gus efter 5 minutters udluftning.
Hvis dette sker, har dommerne pligt til at udsætte den næste gus i op til 5 minutter, således at alle gusmestre har optimale betingelser. Dommerne meddeler dette til tidtageren og den næste gusmester. Forsinkelsen skal indhentes ved at reducere efterfølgende pauser med mindst 1 minut for at sikre, at hele arrangementet ikke skrider tidsmæssigt.
Olier skal oplyses senest 2 uger før Saunagus DM start.
Saunaen
Der må ikke laves konstruktive/designmæssige ændringer af saunaen som forberedelse til en saunagus (f.eks. hævning af gulvet).
3.5. Diskvalifikation
Principielt skal diskvalifikation undgås, men i følgende tilfælde er den nødvendig:
• Ved brug af mentolkrystaller, eller andre duftstoffer/kemikalier, der kan være til fare for deltagerne/gæsterne.
• Ved brug af stærkstrøms (>50 Volt) udstyr, som ikke er tilstrækkeligt afskærmet overfor indtrængen af vand og fremmedlegemer (min. IP 44).
• Ved forhold, der i øvrigt af dommerne skønnes at være til fare for deltagerne/gæsterne.
• Ved grov tilsidesættelse af dette reglement med tilhørende bilag.
3.6. Finaler
Der konkurreres i indledende heats i alle udskrevne klasser, hvor der kvalificeres til finaler.
Startrækkefølgen afgøres ved lodtrækning. De bedste ca. 25 % i hver klasse oprundet til nærmeste heltal går videre til finalen, dog kan finalen udelades i en klasse, hvis denne regel resulterer i 2 eller færre finaledeltagere.
Startrækkefølgen i finalen afgøres ligeledes ved lodtrækning under hensyn til arrangements øvrige program og tidsplan.
4. Tilmelding til DM
4.1. Tilmeldinger af DM-deltagere.
Tilmelding til DM skal ske min. 2 måneder før afholdelsen.
Kun gusmestre der er medlemmer af Det Danske Saunaselskab eller ansat hos et støttemedlem af Det Danske Saunaselskab kan deltage, og betaler det opgivet deltagergebyr
Arrangørerne af DM kan ud fra saunakapacitet og tilmeldinger, udvide antal tilmeldinger, ved uddeling af wildcards!
DM-vinderne fra året før tildeles automatisk et wildcard til samme klasse, ud over ovenstående. For teams gør det gældende at det er det samme team som stiller op.
Hver gusmester kan kun stille op i enten klassisk gus eller show-gus/team-gus, dvs. at det er tilladt for en gusmester at stille op i både showgus og teamgus.
Dog kan der, hvis alle gus afvikles i samme sauna eller tidsplanen eller andre forhold ellers tillader det, dispenseres fra denne regel i tillægsreglerne, dette vil dog være op til arrangøren at vurdere.
En gusmester må ikke repræsentere mere end et badeanlæg/organisation.
Tilmeldingen er bindende, ved afbud efter tilmeldingsfristens udløb fortabes deltagergebyret.
4.2. Fordeling af pladser i Øst og Vest.
Antallet af pladser tildelt øst og vest skal fordeles ligeligt.
Dvs. ved f.eks. 12 pladser i hver af kategorierne klassiskgus og show-gus/team-gus, så skal disse fordeles ligeligt således at der er 6 pladser til hver. Minus evt. vindere fra sidste år.
Antal pladser vurderes og vedtages af arrangøren under hensyn til tidsplan og dommerne.
4.3. udtagelseskonkurrencer.
Hvis der ved tilmeldingsfristens udløb er tilmeldt flere deltagere end der er tildelt pladser til og arrangørens badeanlæg har kapacitet til at kunne afvikle på den afsatte tid, kan der forlanges ”landsdels” udtagelse i tidsrummet frem til minimum 2 uger før DM afholdelsen.
Formålet med dette er at deltagerantallet bringes ned på et af arrangøren fastsat antal, så vidt muligt fordelt på Øst og Vest Danmark, svarende til anlæggets maks. kapacitet.
Datoerne til udtagelseskonkurrencerne, samt værtsbadeanlæggene skal annonceres med invitationen/tillægsreglerne.
Hvis der er har været kvalifikation/udtagelseskonkurrence, så skal de ”ikke-kvalificerede” gusmestre have mulighed for at deltage i DM som gæst, helst gratis entré eller alternativt til en reduceret pris.
Dette forudsætter dog, at arrangement og badeanlæggets faciliteter kan rumme dette, samt at dette ikke bliver brugt i et forsøg på snyd til adgang.
5. Afvikling af DM
5.1. Praktisk afvikling af DM
Det arrangerende badeanlæg og Det Danske Saunaselskab står i fællesskab for plan- og tilrettelægning.
Samarbejdet aftales i en samarbejdsaftale, som udarbejdes i fællesskab efter et udkast.
Sekretariatet er til enhver tid behjælpelig, såfremt der opstår uafklarede spørgsmål.
Arrangøren er ansvarlig for velkomst og ikke mindst information til de fremmødte, både deltagerne i DM og de gæster, der har tilmeldt sig.
Reglerne skal være tilgængelige under afviklingen.
Det er vigtigt at alle kender bedømmelseskriterierne og stemmesedlernes brug.
Så hurtigt som muligt efter den sidste gus i hver klasse offentliggøres finalisterne for alle med angivelse af point og placering.
Efter finalegusene offentliggøres alle resultaterne. Præmieoverrækkelsen iværksættes tidligst 15 min. efter offentliggørelsen.
5.2. Præmiering.
Nuværende vandrepræmie, sponseret af Tylö (Sagatrim), bestående af en saunasten med en rille, hvori sættes en plade med inskription. Der satses på, at Tylö (Sagatrim) – eller tilsvarende sponsor – fortsat har interesse.
Vandrepræmien opbevares i 4 (eller 6) måneder hos de vindende badeanlæg efter tur, med vinderen af klassisk gus først, derefter show-gus vinderen og til sidst team-gus vinderne. Dette kan dog ændres i henhold til geografisk lokation og indbyrdes aftale imellem vinderne, dog med accept fra arrangøren.
Derudover uddeles en personlig plakette i miniudgave af vandrepræmien, som også sponseres af Sagatrim – eller tilsvarende sponsor. Der uddeles plaketter og medaljer hvis dette er muligt til nr. 1, 2 og 3 i hver klasse.
Der uddeles diplomer til samtlige gusmestre for deres deltagelse i Saunagus DM med angivelse af min. årstal, saunagus klasse. Disse kan være på tryk, men også digitalt, hvis økonomien ikke tillader det. Præmier og sponseringer til finaleoverrækkelsen bør kun være for hovedsponsorer for at sikre deres bedst mulige eksponering.
Placeringer efter nr. 3 offentliggøres ikke i den efterfølgende pressemeddelelse, men hver deltager kan, efter ønske, få tilsendt en kopi af deres resultatgennemsnit, så han/hun kan se, hvordan pointene blev givet i forhold til de 5/6/7 bedømmelseskriterier.
5.3. Protestbehandling.
Evt. fejl opstået under selve gusen, skal påklages senest inden næste gus igangsættes.
Evt. fejl i pointafgivning/beregning skal påklages inden de 15 min. der skal gå før finalegusene startes eller efter finalen inden præmieoverrækkelsen.
Protesten skal behandles umiddelbart og vil i så fald udskyde tidspunktet for finalen/præmieoverrækkelsen med den tid behandlingen tager.
Protester skal behandles af en repræsentant fra arrangøren + 2 fra den faste dommerstab, som ikke er kollegaer til den protesterende eller på anden måde inhabile.
Tid og sted
Kvalifikation øst
Lalandia Rødby
1. – 2. marts 2025
Kvalifikation Vest
Lalandia Søndervig
15. – 16. Marts 2025
Saunagus DM
Lalandia Rødby
7. – 8. juni 2025
Deltager priser
Deltager pris
Deltager priser for medlemmer af DDS
Klassisk Saunagus – 300 kr.
Deltager pris
Deltager priser for medlemmer af DDS
Show Saunagus – 300 kr.
Deltager pris
Deltager priser for medlemmer af DDS
Teams Show Saunagus – 500 kr. for hele teamet(2-3 gusmestere)